Containervervoer moet uitwijken naar de weg (FD)

Door de oplopende wachttijden voor de binnenvaart in de Rotterdamse haven grijpen verladers noodgedwongen terug op transport over de weg. De opmars van het vervoeren van containers over water krijgt daarmee een knauw

 

Aanleiding vormen de problemen bij ECT, de grootste exploitant van containerterminals in Rotterdam. Binnenvaartschepen moeten tot zes dagen wachten voordat zij aan de kades bij de stuwadoor terechtkunnen. Verladers hebben daardoor steeds meer moeite hun goederen op tijd bij de klant te krijgen.

 

Bierexport

De vertragingen zijn voor bedrijven aanleiding kritisch naar het vervoer over water te kijken. Heineken is een van die bedrijven, omdat containers exportbier via de binnenvaart niet langer op tijd aankomen op de Maasvlakte. ‘Zolang de problemen duren, zoeken we met de vervoerders naar de beste logistieke oplossingen’, aldus een woordvoerder. ‘Dat kan de inzet van extra vrachtwagens betekenen of het uitwijken naar een andere haven, zoals Antwerpen.’

Bierbrouwer Bavaria ondervindt eveneens hinder. ‘Onze vervoerders moeten langer wachten, waardoor we afvaarten van zeeschepen missen’, laat een woordvoerder weten. ‘Met als gevolg dat klanten door hun voorraden heen raken.’

 

Voorrang

De problemen bij ECT ontstonden eind april nadat de installatie van vijf nieuwe kranen vertraging had opgelopen en de invoering van een IT-systeem niet vlekkeloos was gegaan. Door piekvolumes verergerde de situatie. Die ontstaan doordat rederijen zich niet houden aan hun vaarschema en zeeschepen steeds meer containers vervoeren. Binnenvaartschepen hebben extra te lijden omdat grote zeeschepen bij de terminal voorrang krijgen.

 

Dit druist in tegen wat we allemaal willen

 

Laurie D’Hont van verladersorganisatie EVO bevestigt het beeld dat Nederlandse verladers overstappen op vervoer via de weg. ‘Verladers zijn wel degelijk geïnteresseerd in vervoer via de binnenvaart, maar als de druk toeneemt, is het verleidelijk om terug te vallen op vrachtvervoer’, aldus D’Hont.

‘Dit druist in tegen wat we allemaal willen’, zegt Rico Luman, sectoreconoom bij ING Economisch Bureau. Luman doelt op de afspraken tussen Havenbedrijf Rotterdam en de terminaloperators om 45% van de containers van de Tweede Maasvlakte in 2035 over de rivieren naar het achterland te vervoeren. Het aandeel over de weg wordt afgebouwd naar 35%. ‘De containersvaart is een groeimarkt’, aldus Luman. ‘De congestie in Rotterdam laat zien dat de betrouwbaarheid nog niet voldoende gewaarborgd is.’

 

Congestieheffing

Volgens Maira van Helvoirt van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart bedraagt de schade voor de zogenoemde binnenvaartoperators tot €80.000 per dag, zo’n €6 mln tot nu toe. ‘Vanwege het structurele karakter van de vertragingen brengen enkele operators een congestieheffing in rekening’, zegt Van Helvoirt. ‘Ook omdat we verwachten dat de problemen niet eerder dan eind dit jaar zijn opgelost.’

Het komt erop neer dat een verlader €5 tot €15 extra betaalt per container van en naar Rotterdam. Een bedrag dat bij een grote verlader kan oplopen tot enkele tienduizenden euro’s per maand.

Havenbedrijf Rotterdam heeft donderdag stappen aangekondigd tegen de vertragingen. ‘Maatregelen primair gericht op de afhandeling van de binnenvaart’, aldus een woordvoerder. Het havenbedrijf verwacht dat daarmee kaderuimte en arbeidscapaciteit vrijkomen ten gunste van zeeschepen.

 


Dit artikel verscheen op 9 augustus 2014 in Het Financieele Dagblad. Foto bovenaan pagina via (Flickr)