Een marktplaats voor foodtrucks (NRC)

In de haven, daar moet je niet met een quinoaburger aankomen, weet Arjan de Hoon (36). „Die wordt zo in het water geflikkerd”. Maar een bijzonder frietje of een kwalitatieve hamburger kan prima volgens de oprichter van ToetToetFood.

Drie jaar geleden begon hij zijn „marktplaats voor catering op wielen”. De online te raadplegen database bevat onderhand driehonderd foodtruckondernemers. Nog eens honderd staan in de wachtrij.

Hongerige wetenschappers

De Hoon stuurt ze kriskras het land door. Naar allerhande bedrijfsfeesten en partijen. Van rijdende koffiebar voor een uurtje op een bouwplaats tot een congres met zeshonderd hongerige wetenschappers. „Wij regelen catering op locatie, daarbij vormen foodtrucks de basis”.

Hij heeft de smaak te pakken. De stap naar België werd gezet. Sinds begin dit jaar heeft De Hoon, lichtblauw overhemd vol feloranje foodtrucks, twee man in dienst. Daarvoor werkte hij met zzp’ers.

 

In de haven, daar moet je niet met een quinoaburger aankomen

 

ToetToetFood werkt als boekingskantoor. Keuze gemaakt, aanbetaling gedaan? Een foodtruck rijdt vervolgens met personeel en eten richting feest. Een truck kost gemiddeld duizend euro per keer. Zo’n 12 tot 15 procent van dit bedrag houdt De Hoon in. Een voor iedereen redelijk percentage, vindt hij.

Want wie een foodtruck heeft, moet hard werken. De markt wordt steeds krapper nu ook grote cateraars hun stuk van de taart opeisen. „Zij stappen met vijf karren tegelijk in”, aldus De Hoon. Bij de kleine zelfstandigen ziet hij veel schijnwerkloosheid. „Ik denk dat 20 procent ervan kan leven.”

Hype

Toch is de voormalige IT-consultant allesbehalve bang dat de hype rondom foodtrucks overwaait. De vraag naar pop-upconcepten blijft, stelt hij. „Het wordt wél tijd dat foodtrucks als volwaardige catering worden gezien. Niet als stand alone-dingetje”.

Bemoedigend is de pilot bij een grote sportmiddelenfabrikant. De keuken van de cateraar op het kantoor in Hilversum blijkt te klein voor het voeden van alle medewerkers. In overleg regelt De Hoon dat er iedere werkdag een andere foodtruck voor de deur staat. Van Indiase curry, pannenkoeken met spek tot bio-frieten.

 


Dit ondernemersportret verscheen op zaterdag 4 februari in NRC Handelsblad. Kijk op mijn blog voor meer verhalen over startende ondernemers uit Rotterdam. Foto via ToetToetFood.