Geveld door een hernia? Via Facebook kijkt de baas of dat echt zo is (FD)

Hij zat al een tijdje thuis, geveld door een hernia. Het uitlopen van de halve marathon kwam dan ook als een volledige verrassing. Niet in de laatste plaats voor zijn werkgever die de foto, inclusief glimlach aan de finish, voorbij zag komen op Facebook.

Het is geen geheim dat werkgevers sociale media polsen om erachter te komen of werknemers echt ziek zijn. Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat: het zijn handige bronnen die, tenzij goed afgeschermd, direct toegang geven tot iemands privéleven.

Ze vergroten daarmee de kans dat een liegende werknemer tegen de lamp loopt. Want zeg nou zelf, een zielig telefoonstemmetje is zo opgezet. En dat je wegkomt met een beknopte ziekmelding per Whatsapp is superhandig.

 

Betrapt

CareerBuilder, een internationale vacaturesite, vroeg onlangs aan 2500 managers in de Verenigde Staten of zij sociale netwerken gebruiken om ziekmeldingen te controleren. Ruim een derde antwoordde weleens langs deze weg een medewerker te hebben betrapt. In 27% van de gevallen eindigde dit in een ontslag. De te maken kanttekening is dat het verbreken van een arbeidsrelatie in de VS een stuk eenvoudiger is dan in Nederland.

 

Er moet ruimte zijn voor hoor en wederhoor

 

Een soortgelijke peiling van eigen bodem ontbreekt. Daarnaast zijn managers, bedrijfsartsen en werkgeversorganisaties terughoudend in het doen van uitspraken over deze vorm van toezicht. Maar dat het gebeurt, ook vaker, lijkt evident. Voorbeelden van online uitlatingen waardoor personeelsleden in de problemen kwamen, zijn talrijk. Dat verschilt van het schofferen van bedrijf en leidinggevende tot het vermelden van een gezellig dagje shoppen, nadat je je ‘s ochtends ziek had gemeld. In beide gevallen kwam het een leidinggevende onder ogen.

 

Voetjes-in-het-zand-foto

‘Meestal is daar dan al iets aan vooraf gegaan’, zegt Melanie Breedveld, arbeidsrechtadvocate van Dirkzwager Advocaten & Notarissen. Ze ziet de uitingen die werknemers doen op sociale media vaker terugkomen in procedures. Al impliceert volgens haar niet iedere voetjes-in-het-zand-foto dat een ziek personeelslid de boel beduvelt. ‘Het geeft op z’n minst aanleiding er een vraagteken bij te plaatsen.’ Ze waarschuwt voor het te snel trekken van conclusies. ‘Er moet ruimte zijn voor hoor en wederhoor.’ Een standpunt dat gehoor vindt bij bedrijfsartsen.

Juridisch dienstverlener DAS stelt dat bij behandelde ontslagzaken sociale media nog altijd een belangrijke rol spelen. ‘Terwijl je zou verwachten dat werknemers voorzichtiger zijn geworden na alle aandacht’, aldus DAS-woordvoerder Olav Wagenaar.

 

Vrijmibo

Mag een werkgever zomaar rondneuzen in het zojuist online geplaatste familiealbum “Kreta 2016 was top”? Het kortste antwoord: ja, maar. Door op de naam van de organisatie te zoeken, mag een werkgever ‘af en toe monitoren’ wat er op sociale media gebeurt, stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. Bovendien moeten de geraadpleegde bronnen openbaar zijn. Verder is de werkgever verplicht werknemers vooraf in te lichten over mogelijke controle.

 

Je zou verwachten dat werknemers voorzichtiger zijn geworden na alle aandacht

 

Dat is nogal zwart-wit tegen een achtergrond waarbij, door toedoen van sociale media, de scheidslijn tussen werk en privé dunner dan ooit is. Ga maar na: welke collega’s heb je onderhand op LinkedIn en Twitter verzameld? Wanneer was de laatste keer dat je een vriendschapsverzoek via Facebook, na een vrijdagmiddagborrel, toch maar accepteerde? De manager maakt vaak al deel uit van de privésfeer.

Wie zijn privacyinstellingen onaangepast laat of collega’s toevoegt, moet dus niet gek opkijken dat zij grasduinen in vakantiefoto’s en discussies meelezen. Dat kan uit gezonde nieuwsgierigheid zijn, maar ook uit achterdocht.

 


Dit artikel verscheen op 3 november 2016 in Het Financieele Dagblad. Foto via.